Værdier og politikker

Vores værdier og politikker afspejler vores grundfilosofi om, at vi i Børneuniverset aktivt tilbyder børnene et miljø, hvor de har mulighed for at udvikle sig til hele mennesker, som kan navigere i samfundet.

Derfor har vi et særligt fokus på:

- at skabe tryghed og tilknytning for det enkelte barn.
- at det er de voksnes, herunder også forældrenes ansvar, at alle børn bliver en del af fællesskabet.
- at styrke børnenes selvværd ved at tage dem alvorligt, være nærværende og lytte til hver enkelt og opmuntre dem til at turde.
- at børnene gennem legen styrker deres sociale relationer, samtidig med at det enkelte barns tolerance øges.
- at tilgodese det enkelte barns sanse-motoriske udvikling, samt børns behov for bevægelse, herunder sproglig opmærksomhed.
- at introducere børnene for forskellige traditioner, og vores egne traditioner her i Børneuniverset

MOTORIK
Udviklingen af motoriske færdigheder er afgørende for alle børn.

En god motorik styrker ikke bare dit lille barns bevægelser, men det er rent faktisk også grundlaget for, hvordan dit barn senere finder balancen til at kravle, gå, løbe og ikke mindst evnen til at tilegne sig sproget. En sikker motorik betyder trivsel for dit barn, både mht. barnets egne personlige kompetencer, som de sociale kompetencer.

Verden bliver så meget større, når man selv kan handle i den.

I vores samvær med børnene, er vi dagligt med til at støtte op om barnets bevægetrang. Tænk på det store arbejde et lille barn må gennemgå, fra at være passivt og blive transporteret rundt, til pludselig selv at kunne færdes omkring på egne ben. Denne udvikling i er fundamental for ethvert barn, og vi har i Børneuniverset derfor stor fokus på motorik.

Vi har gode muligheder og rammer både indendørs og udendørs for at styrke børnenes motoriske udvikling. Udendørs er der højere til loftet og meget plads at bevæge sig på. Derfor er vi optaget af at vores legepladser har mange forskellige muligheder som klatrestativ, gynger, løbecykler/motorcykler m.v.
Samtidigt har vi træer og buske, en vandbane, bålhytte, samt mange hulesteder, der er gode for leg og sanselige oplevelser.

Herunder ses børneuniversets bevægelsespolitik.

Børneuniversets bevægelsespolitik.pdf

Shape Created with Sketch.